Hello, Is it Me You're Looking For?

My photo
Budak kurang sosial, kot.

May 09, 2011

Least Favourite Place To Go

'Atok dulu suka bercerita pasal dia bekerja untuk komunis Jepun waktu Tanah Melayu diajajah dahulu, bagaimana mereka melarikan diri, sekarang sudah tidak ada daya untuk bersuara lagi. Bersuaralah semula, Tok'

Dah beberapa hari ikut family ulang-alik dari Shah Alam ke Seremban, nak lawat Atok. Dah nak masuk minggu ketiga, atok dalam wad. Huuuih hospital la tempat paling lemah nak pergi. Macam-macam orang tengok. Setiap kali masuk hospital nak cari katil atok, mesti mata aku melilau jugak tengok katil-katil lain. Sakit apa lah agaknya, ada yang sorang je takde berteman, ada yang dengan family, ramai yang menjenguk, atok pun ramai yang teman. :)

Semalam pergi, ada seorang lelaki, depan katil atok. Aku perhati, muda lagi. Sakit apa dia ni?

Balut tak ada, luka-luka langsung tak ada, aku tak dapat teka apa sakit dia, tapi ayah tanya, dibilangnya kencing manis. Hmm, muda lagiiiiiiii. Aku tengok dia terbaring, lemah sangat.

Dia tak berteman. Tapi before aku balik, baru ada tiga orang adik-beradik(aku rasalah) yang datang menjenguk, nurse tanya 'Tak ada orang jaga dia ke malam-malam?' Aku tak dengar apa dia jawab haha.

Huish kalau aku masuk wad, sorang-sorang takde teman, fuh touching weh tiap-tiap malam. Berlinang je aku rasa. Bahaha. Aku tengok atok, mujurlah ada yang jaga. Wan, Paklong, Pakngah yang selalu menjenguk, ibu yang ambil cuti sehari nak jaga atok, anak-anak atok semua aku lihat sangat mengambil berat, sangat prihatin. Demi abah mereka. Siapa lagi yang nak jaga? Bestnya aku tengok diorang gilir-gilir jaga, untung atok ada anak-anak macam tu :)

Kadang sebak tengok atok macam nak menangis, susah hati agaknya. Atok lumpuh separuh, tangan dan kaki kanan tak boleh bergerak, atok tak bersuara. Sebak, bila anak saudara atok datang bisik 'Paklang, istighfar banyak-banyak ya, ikut saya cakap Astaghfirullahalazim, ikut saya ya paklang, moga paklang sembuh ya paklang?' Atok sedih. :'(
Aku tak suka la benda-benda macam ni. Tersentuh sangat.

Setiap kali tengok atok, Alhamdulillah anak-anak atok semua ada menjaga, ada untuk menjenguk selalu, usap2 tangan atok dan ucap supaya cepat atok sembuh. Paru-paru atok tak stabil, aku rasa. Kadang sedih betul tengok atok punya tangan kiri kena ikat sikit, taknak bagi gerak sangat, kalau dibuka ikatannya dia ada peluang nak buka saluran pernafasan dkt mulut dia, barangkali dia rimas. Kadang atok teringin sekali nak bangun dari katil tu, berkali atok cuba nak bangun, tapi badannya sebelah lumpuh, bagaimana? Atok lemah, bagaimana? Apa yang dapat dibuat cuma tenangkan atok, rehat banyak-banyak, kami ada.


:'(

Aku fikir, macam mana nanti kalau ibu atau ayah aku sakit, aku akan ada tak disitu untuk menjaga mereka? Adik-adik aku bisakah menjaga mereka? Sanggupkah aku untuk menjaga makan minum mereka, menjaga mereka kala mereka lemah? Tuhan, aku harap aku dapat berada disamping mereka saat mereka sakit, saat mereka lemah dan tidak bermaya, biarlah aku yang jaga, lapangkanlah hati aku, senangkanlah hati aku untuk menjaga mereka jika mereka jatuh sakit.


Aku takut. Kalau aku dihari tua, akan adakah yang datang menjenguk aku? Akan adakah anak-anak atau keluarga yang sudi menjaga aku?

Ya Tuhan, Engkau Maha Berkuasa.



Aku takut sebenarnya :'(




PS - Sebab tu aku tak suka pergi hospital. Hmm atok, cepat sembuh ya? :)





4 comments:

emy mia said...

thirot! chill ye. jgn sedih2.
emy doakan atok tirot sihat ye?

Anonymous said...

semoga atok kau cepat sembuh =)
be strong! u're gonna be a good daughter because you are =)

AthirahShamsul said...

Emy - Thank you Emy! :DDD Datangla lawat atok kita dkt Hospital Somban tu? haha :P

muhcuxxxxxxx - Hehehehehehe I hope I am. :)

Nuhazira binti Rosly said...

i hate hospitals too..
but, you stay strong, kita doa sama2 untuk atok kamu ye ? :]